اشتباهات رایج در مذاکره
اشتباهات رایج در مذاکره
همه ی مدیران موفق نیاز به مذاکره دارند، چه برای توافق رسیدن بر سر مفاد یک قرارداد، کسب توافق افراد در یک جلسه یا موافقت بر سر ضربالاجلها با اعضای تیم.
اگر نتوانید به طور موثر مذاکر کنید، با کشمکشهایی در مسیر شغلی خود مواجه خواهید شد. مثلا، ممکن است کسب و کار خود یا احترام اعضای گروه را از دست بدهید. یا، ممکن است در مذاکراتی که مذاکرهکنندگان بهتر میتوانند موفق شوند، شکست بخورید. در این مقاله، نگاهی به اشتباهات رایج مذاکره میاندازیم و در مورد نحوه ی جلوگیری از آنها بحث خواهیم کرد.
اشتباه ۱: عدم آمادگی
حتی اگر به طور واضح بدانید از یک مذاکره چه میخواهید، با زهم لازم است که توافقاتتان را از قبل به دقت آماده کنید و چند بار مرور کنید. وقتی که آمادگی داشته باشید، احساس اعتماد به نفس بیشتری میکنید، که در هر مذاکرهای مهم است. اگر بتوانید دانش خود در مورد یه موضوع را در یک درخواست بیان کنید، شخص مقابل شما را جدی خواهد گرفت. و اگر کاملا آمادگی داشته باشید احتمال اینکه چیزی را از قلم بیاندازید کم میشود. خیلی مهم است که هر چی که مد نظر دارید در مذاکره بیان کنید چون بعد از اتمام مذاکره، پذیرش درخواستهای جدید توسط طرف مقابل بسیار سخت خواهد بود.
اگر مذاکره گروهی است، قبل از مذاکره مشخص کنید که هر یک از اعضای تیمتان چه چیزی را میخواهد بگوید. تن صدای خود را تمرین کنید و استدلالات خود را به وضوح مشخص کنید، میتوانید از بازی نقش (تصور خود در موقعیتی که قرار است در آینده قرار بگیرید) استفاده کنید. در مورد اینکه طرف دیگر احتمالا چه چیزی خواهد گفت و چیزهایی که حاضر به سازش در مورد آنها هستید، بحث کنید. نت برداری کنید و آنها را به جلسه بیاورید.
اشتباه۲: عدم رابطه سازی
ممکن است موقعیتهایی وجود داشته باشد که شما سرد وارد یک مذاکره بشوید و خواستههای طرف مقابل را ندانید. بااین حال سعی کنید با طرف مقابل یک ارتباط برقرار کنید. فقط مکالماتی کوتاه میتواند اعتماد سازی کند و شما دیدگاههایی درمورد اهداف، خواستهها یا حتی ترسهای شخص مقابل در فرآیند مذاکره بدست آورید. ممکن است صحبتهایی قاطعانه و محکم در پیش داشته باشید، اما اگر یک ارتباط خوب در ابتدا ایجاد کنید، احتمال اینکه به توافقی رضایتبخش برسید بیشتر میشود.
اشتباه۳: ترس از رنجاندن
تلاش برای تامین بهترین معامله برای خود، تیم یا سازمانتان میتوانند شما را بترساند. ممکن است بترسید که مبادا حرف اشتباهی بزنید، خیلی زود نتیجهگیری یا عقب نشینی کنید، یا چانه زنی کنید. شاید رد کردن پیشنهادات دیگران برایتان استرسزا یا خجالتآور باشد، خصوصا اگر سبک رهبری شما مبنی بر رضایت باشد تا دستوری.
میتوانید با یادآوری تفاوت بین بحث و مذاکره، این احساسات را برطرف کنید. برخلاف یک بحث، که در آن هر یک از طرفین موضعی موافق یا مخالف یا یک موضوع دارند، هدف مذاکره برای هر دو طرف رسیدن به یک توافق است. از آنجا که هر دو طرف چیزهای متفاوتی میخواهند، فقط در صورتی میتوانید به این نقطه برسید که از طریق گفتگو مشخص کنید برای چه چیزهایی آمادگی دارید یا ندارید – این فقط بخشی از فرآیند است.
اشتباه۴: گوش ندادن
برای اینکه مذاکره کنندهای موفق شوید لازم است به طرف مقابل گوش کنید. اگر وسط صحبتهایش، حرف بزنید، یا حرفهایش را نشنیده بگیرید، یافتن حوزههایی برای توافق سخت خواهد شد. همچنین ممکن است طرف را عصبانی کنید. وقتی مهارتهای شنیداری خوبی داشته باشید، میتوانید بفهمید طرف مقابل چه چیزی میخواهد، تعیین کنید که آیا علائق مشترکی دارید و در صورت دوربودن مواضعتان از هم تدبیری بیاندیشید. از تکنیکهای فعال و همدلانهی شنیدن برای فهم علائق و انگیزههای طرف مقابل استفاده کنید.
اشتباه ۵: عدم اطلاع از BATNA خود (بهترین جایگزین برای گزینه توافق شده)
اصطلاح BATNA (بهترین جایگزین برای گزینه توافق شده) اولین بار در کتابی تحت عنوان ” رسیدن به بله، توافق در مذاکره بدون تسلیم شدن” نوشتهی دو محقق به نامهای راجر فیشر و ویلیام اوری در سال ۱۹۸۷ مطرح شد. ضرورتا، حتی اگر هدف شما در مذاکره رسیدن به چیزی است که میخواهید، شما باید در مورد اینکه بهترین جایگزین خواستهی شما چیست تصمیم بگیرید. یعنی بدانید چه زمانی بهترین زمان جلوگیری از زیان و ترک کردن است.
درمورد BATNA (بهترین جایگزین برای گزینه توافق شده) خود قبل از شروع مذاکره تصمیم بگیرید، و اطمینان حاصل کنید که میدانید یک برآمد خوب چیست، حتی اگر چیزی که میخواهید را دقیقا بدست نیاورید. داشتن یک BATNA (بهترین جایگزین برای گزینه توافق شده) واضح و مشخص به این معناست که شما میتوانید در طی مذاکره فشار بیشتری وارد کنید، و به طور بالقوه چیزی بهتر از آنچه انتظار داشتید بدست بیاورید، چون شما گزینههایتان را باز نگه داشته بودید.
اشتباه ۶: اهمیت دادن بیش از حد
لازم است که به نتیجهی مذاکرات اهمیت بدهید، اما نه به اندازهای زیاد که چون احساس میکنید نمیتوانید مذاکره را خاتمه دهید، تصمیمی بد بگیرید. به عبارت دیگر، احساساتتان را کنترل کنید، با فرآیند همانند یک بازی رفتار کنید و تصمیم بگیرید از مذاکره دست بکشید. همچنین اگر بتوانید به مذاکره پشت کنید، شما در موقعیت چانهزنی قدرتمندانهتری قرار خواهید گرفت که طرف مقابل باید تصمیم به تلاش مجدد بگیرد. به این خاطر که او باید پیشنهاد بهتری بدهد.
نکته: بخشی از این موضوع به این بستگی دارد که شما اطمینان داشته باشید که گزینههای جایگزین زیادی دارید که میتوانید انتخاب کنید. اگر فقط یک گزینه داشته باشید، شما در موقعیت ضعیف هستید.
اشتباه ۷: فرض اینکه بعضی موضوعات قابل مذارکه نیستند.
سناریوی ذیل را تصور کنید: یک بازیکن ستارهی بسکتبال قرارداری چند میلیون دلاری با تیمی دست اول به مدت ۴ سال امضا کردهاست. این یک توافق محکم است که او و درآمدش و پتانسیلش برای جذب اسپانسر در طول مدت قرارداد به باشگاه متعلق است، همچنین در صورت عدم رعایت مواد توافق و یا لغو آن جریمههای سنگینی در آن لحاظ شده است. اما در فصل اولی که در تیم بود نتایج خوبی نگرفت و تیم حرف هم تمایل به خریدش داشت. ناگهان، قراداد سفت و محکمی که با باشگاه بسته بود، قابل مذاکره شد، و موادی که برای جریمهی لغو در نظر گرفته شده بود مورد بحث قرار گرفت. معاملهای نیست که به راحتی انجام شود اما فصل بعد، او در یک باشگاه جدید خواهد بود و طرفین از این موضوع راضی و خوشحالند. این مثال نشان میدهد که هیچ گزینهای را نباید خارج از میز مذاکره دید، و این مستلزم اینست که تمام شرایط را مد نظر قرار دهید. اگر فکر کنید همه چیز قابل مذاکره است، شما گزینههای خیلی بیشتری خواهید داشت.
اشتباه۸: تمرکز بر قیمت
مذاکرات کسب و کاری غالبا در مورد پول هستند. اما اگر با تمرکز بر قیمت وارد یک مذاکره شوید – به علت کاهش یا حفظ آن -خود و طرف مقابل در خطر قرار گرفتن در وضعیتی دشوار خواهید بود. البته، قیمت مهم است، اما این غالبا یک جنبه از معامله است. سایر چیزهایی که میتوانید در مورد آنها مذاکره کنید را هم در نظر بگیرید. برای مثال، میتوانید در مورد یک بند انحصاری توافق کنید، خدمات بیشتر اضافه کنید، یا مفاد قرارداد را بهبود بخشید.
اشتباه۹: تلاش برای برنده شدن
اگر انتظار برد یک جانبه دارید ممکن است رسیدن به یک توافق مشکلتر شود، حتی اگر از موضع قدرت وارد مذاکره شوید. کاراترین نوع مذاکره مذاکرهای است که طرفین میز را با این احساس که چیزی را بدست آوردهاند ترک کنند. ممکن است همه چیزی که میخواستند را بدست نیاورده باشند، اما به اندازهی آن معامله دستاورد برایشان داشته که ارزشمند باشد. این مهم است که حریص نباشید. اگر طرف دیگر اهل مصالحه باشد و معامله برای طرفین قابل پذیرش باشد، ممکن است با زورگویی و رفتار طماعانه آن مذاکره یا مذاکرات آینده را به خطر بیاندازید. به عبارت دیگر، بدانید چه زمانی مذاکره را متوقف کنید.
در مورد مذاکرات برد-برد و رسیدن به توافق منصفانه مطالعه کنید.
اشتباه۱۰: اولتیماتوم دادن (اتمام حجت)
“این بهترین و آخرین پیشنهاد ماست” اگر از این جملات در مذاکرهی اولیه استفاده کنید، جایی برای ادامهی بحث وجود نخواهد داشت. احتمال رسیدن به توافق وقتی از اولتیماتوم (اتمام حجت) مثل این استفاده کنید، کم خواهد شد، چون طرف مقابل در وضعیت دشواری قرار خواهید داد. همچنین این روش میتواند سلطه جویانه و مستبدانه بنظر برسد، اگرچه گاهی لازم است این کار را انجام دهید، مواقعی که طرف مقابل به تضعیف و کوچک شمردن موقعیت شما ادامه دهد. البته بدانید که اولتیماتوم و تعیین ضربالاجل متفاوت هستند. مذاکرهکنندگان باتجربه غالبا از ضربالاجلهای مصنوعی برای ترغیب طرف مقابل به تصمیمگیری یا رفع یک وقفه استفاده میکنند. جنبهی منفی این کار اینست که شما را تحت فشار زمانی قرار میدهد. جنبهی مثبت اینست که طرفین به توافق در یک چارچوب زمانی مشخص تمرکز میکنند، که میتواند فرآیند رسیدن به توافق را سرعت ببخشد.
گردآوری توسط: تحقیقستان