مکانیک

افزایش توان در موتور با تیونینگ

افزایش توان در موتور با تیونینگ

مطالب ارائه شده در این مقاله بیشتر برای افزایش سرعت و توان خودرو از راه تیونینگ می باشد و برخی از مطالب زیر ممکن است باعث آسیب زدن به موتور شود اما کسانی که به فکر افزایش ناگهانی سرعت می باشند آسیب زدن به موتور برای آنها مهم نیست لذا مطالب زیر بیشتر برای ماشین های مسابقه ای استفاده می شود و استفاده ان توصیه نمی شود.


تیونینگ چیست؟

این سوالی است که همواره برای بسیاری از افراد در سرتاسر جهان مطرح است، تقویت؛ ارتقای زیبایی و بهبود عملکرد هر چه بیشتر اجزای موتور و بدنه را تا سر حد ممکن در اصطلاح تیونینگ می گویند. حال سوال اینجاست؛ اصلاً چرا تقویت؟! مگر کمپانیهای بزرگی مثل مرسدس بنز یا BMW خودشان نمیتوانند عوامل لازم را در جهت بهبود و رضایت مشتریان و از همه مهمتر سرکوبی رقبا انجام دهند؟! جواب تمامی این سوالات فقط یک کلمه است؛ «اپیدمی!» بله این کلمه است که همواره به دنبال بسیاری از افراد بوده و خواهد بود.
تقریباً در تمام دنیا افراد زیادی هستند که برتری خود و خودروهایشان را به رخ دیگران می کشند. این مسئلهای است که در میان اقشار مختلف مردم دنیا از نوجوان ۱۴ ساله گرفته تا پیرمرد ۷۰ ساله به نوعی اپیدمی بدل شده اند. برخی از آنها با داشتن بهترین خودروهای روز دنیا، با وجود شیک بودن و امکانات پیشرفته از ایجاد تغییرات در اتومبیلهای مدرن دریغ نمیکنند. در واقع چنین افرادی را در اصطلاح روزمره «ماشین باز» خطاب می کنند. کسانی که با وجود داشتن خودروهای تندرو حس راندن اتومبیلهایی مثل: فراری شوماخر، سیتروئن c4 سباستینلو برایشان یک رویایی دیرینه است.

جادوگران جاه طلب همواره کسانی بوده اند که با فرصت طلبی و با استفاده از شدت علاقه دوستداران اتومبیل آنها را به سمت و سوی خود بردهاند ونیازها و رویاهای آنها را به حقیقت بدل کرده اند. در واقع مراکز تیونینگ با عرضه خودروهای قدرتمند که از پیشرانه های حجیم، بدنه های پیشرفته تا مجموعه تعلیق و انتقال نیروی قدرتمند برخوردارند توانسته اند با ارایه اتومبیلهای خاص و تقریباً بی نقص نبض افرادی را در دست بگیرند که نقش تعیینکنندهای را ایفا خواهند کرد. چیزی شبیه به طراحان لباس که کاملاً براساس اصول دیدگاهها و سلایق مردم عمل می کنند و مد جدیدی را روانه بازار کرده و باعث رونق کسب و کار خود می شوند. موفقیت در این زمینه مطمئناً روانشناسی و شناخت علایق صاحبان اتومبیلها را لازم و ضروری می سازد تا آنها بتوانند رضایت ماشین بازان تنوع طلب را جلب نمایند و هر ساله حسابهای بانکی خود را از دلارهای به دست آمده از خلاقیت هایشان پُر نمایند.

عروسکهای جادو شده

در این سوی پرده کسانی هستند که شیفته ی ساخته های دست این ساحران خلاق بوده و حس زیبایی شناختی و ارضای فکری خود را در این زمینه به کار میگیرند.

عروسکانی که با ساز این دستها در تنورخیمه شببازان تیونینگ کار کوک میشوند و مداح صرف یک بازار مطلقاً مصرفی هستند، در کشور ما جو حاکم بر این مساله یک جبه ی متضاد است و آنچه متداول است مخالفت یا لااقل عدم استقبال از مسایل خودرویی و خصوصاً تیونینگ در میان مخاطبان آن است. اینکه این مخالفت کارشناسی و حساب شده است یا نه چندان کمکی به وضعیت فعلی نمیکند زیرا سیل گرایش به تیونینگ خودرو در کشور ما نیز همچون سایر موارد مصرفی خارجی رو به افزایش است.

مساله ای مهم، گرایش علمی به این زمینه بوده و توجه به این نکته که تیونینگ نیز اگر مانند دیگر زمینه ها در یک قالب تخصصی و علمی مورد بررسی و توجه قرار گیرد می تواند علاوه بر درآمدزایی موجب ارضای نیازهای درونی شود .

افزایش توان در موتور توسط سیستم های ذیل امکان پذیر است:

۱- جرقه زنی msd

۲-تزریق نیترواکسید

۳- نصب هدرز

۴- تزریق اب

کلاس بندی توان موتور

•   در کشورهای سازنده موتور توان موتور به سه روش می باشد
۱- DIN  استاندارد اروپایی (المانی) (موتور بر روی خودرو سوار شده باشد و با تمام وسایل جانبی موتور )
۲- CUNA  استاندارد ایتالیایی (موتور بدون فیلتر هوا و لوله اگزوز و بدون سوار کردن بر روی خودرو اندازه گیری می شود )
۳- SAE  استاندارد امریکایی (موتور بدون فیلتر هوا و لوله اگزوز و دینام و پمپ اب و فلایویل و دیسک و صفحه )
برای مثال توان موتورامریکایی بزرگ اگر ۱۰۰ اسب بخار در سیستم SAE باشد در سیستم استاندارد DIN حدودا برابر ۸۰ تا ۹۰ اسب بخار می باشد.

  افزایش توان و گشتاور موتور کار دو گروه است:

۱- موتورسازان بزرگ دنیا

۲- شرکتها و کارگاههای تخصصی به اصطلاح تیونینگ موتور.

۱- در حالت اول که کار موتورسازان بزرگ دنیا می باشد قبل از تولید موتور پارامترها بررسی نموده  و موتور را طراحی  می نمایند  مثلا  افزایش قطر سیلندر و افزایش کورس پیستون وطراحی نوع سوپاپ و اتاق های احتراق مختلف و هزاران عواملی که در بهبود توان موتور تاثیر می گذارد این عوامل را بررسی نموده و موتوررا طراحی می کنند.

۲- حالت دوم پس از تولید موتور با ایجاد تغییراتی موجب افزایش توان موتور می شود برخی از این تغییرات برای موتور مفید می باشد و برخی از تغییرات مضر اما برای رسیدن به توان و سرعت بیشتر دست به این کار حتی اگر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد می زنند.

افزایش توان با سیستم MSD

هرچه جرقه با کیفیت و قدرت بیشتری صورت گیرید احتراق بهتری در موتور ایجاد می گردد.
شرکت autotronic control اقدام به تولید سیستم های msd که برگرفته از کلمات multiple spark discharge  نمود. در یک سیستم جرقه زنی استاندارد در هر احتراق ۱ جرقه زده می شود. اما سیستم های msd در هر احتراق تا چند جرقه در یک شمع ایجاد می کنند.
فرق این سیستم با سیستم استاندارد در این است که برق به وجود امده در کویل بعد از نصب Igenation Control قویتر و منظم تر از سیستم استاندارد میباشد،به این صورت که در سیستم استاندارد در rpm های پایین برق به صورت منظم وارد کویل میشود و کویل استاندارد تا رنجهای پایین تر از ۳۰۰۰ خوب جواب می دهد ولی وقتی دور موتور بالا رفت حالت کویل از بین میرود و نامنظم می شود و قدرت اصلی خودش رو از دست می دهد

تفاوت سیستم Msd با جرقه زنی عادی :

مقایسه جرقه زنی عادی با  msd( ولتاژثانویه کویل )

تخلیه جرقه

تخلیه جرقه بر حسب دور

افزایش توان با Nos یا nitrous oxide

•    استفاده از گاز نیترواکسید N20 معروف به نیتروس

•    نیترو اکسید N20گازی بی رنگ، بی بو و غیر قابل اشتعال است. این گاز سمی نیست اما خنده آور است.
در سال ۱۹۷۰ تکنولوژی ساخت گاز نیتروژن اکسید شده همگانی شد  و این موضوع یکی از موارد مهم در مسابقات اتومبیل رانی شد.
این سیستم معمولا با دخالت راننده و اغلب فقط موقع شتاب گیری به صورت بسیار محدود مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این  سیستم راننده در مواقع نیاز با تزریق نیترو اکسید به درون مانیفولد ورودی، میزان اکسیژن مخلوط  را  بالا می برد و موجب ایجاد احتراق قوی تری در اتاقک  احتراق می شود که نتیجه مستقیم  آن، افزایش چشمگیر اما محدود  و مقطعی  توان تولیدی موتور است.

این گاز وقتی وارد سیلندر می شود، به دلیل گرمای زیاد داخل محفظه به اتم اکسیژن و نیتروژن تجزیه می گردد. در این تجزیه پیوند بین اتم ها شکسته می شود. این عمل با گرفتن گرما از سیلندرهمراه است در نتیجه دمای محفظه ی احتراق کم می شود. خیلی سریع اتم های فعال اکسیژن با هم ترکیب شده و مولکول ۲O را به وجود می آورند. حال اگر ما مقداری سوخت اضافی وارد سیلندر کنیم می توانیم با گاز اکسیژن حاصله، سوخت اضافی را بسوزانیم و نیروی بیش تری تولید کنیم.

•    فشار داخل مخزن باید بین ۸۵۰ تا ۱۱۰۰ psi  باشد تا بتواند گاز را در حالت مایع نگاه دارد. گاز از طریق شلنگ تحت فشار به مجرای تفس موتور تزریق میشود. به هنگام تزریق نیترو اکسید، این گاز از حالت مایع به گاز می رود
افزایش توان با استفاده از هدرز

تخلیه آسانتر گازهای خروجی:

عامل کلیدی در افزایش راندمان موتور بهبود تخلیه گازهای خروجی ازموتور است.هدرزسبب کاهش میزان افت راندمانی میشود که توسط مانیفولد دود رخ میدهد. به عبارتی هدرز به خروج راحت تر گازهای خروجی از اگزوز کمک میکند. هدرز برای هر سیلندر یک لوله کوچک تخلیه گاز فراهم می آورد. این لوله های کوچک باعث میشوند گاز خروجی از سیلندرها هنگام خروج به عقب پس نزند. هنگامی که دیگر لازم نباشد سیلندرها برای تخلیه گاز خود از یکدیگر نیرو بگیرند، این نیرو صرف افزایش راندمان موتور خودرو می شود.

•    این قطعه یا در واقع لوله با بزرگتر بودن نسبت به لوله ی فابریک و کم کردن پیچ و خمها در لوله باعث راحتتر خارج شدن دود از سیلندرها میشه که همین امر باعث میشود تا نیروی کمتری تلف شود.
•    هدرز ها نسبت به شکل، طراحی، و جنسهای انها باعث افزایش قدرت از ۵٪ الی ۱۵٪ در موتور می شود

نمودارتفاوت بین هدرز کوچک و بزرگ (از لحاظ طول هدرز)

تزریق اب در منیفولد ورودی

•   استفاده از سیستم  پاشش اب در مانیفولد ورودی:

در بسیاری از موتورهای  با نسبت تراکم بالا در حالت تمام بار موتور”WOP” ) دریچه گاز کاملا باز(  سیستم آبپاش وارد مدار میشود و با تزریق مقادیری آب به صورت اسپری شده در داخل مانیفولد ورودی موتور مخلوط سوخت وهوا را خنکتر می کند و در نتیجه  چگالی مخلوط بالا می رود و راندمان حجمی موتور بهبود می یابد و نسبت تراکم بالاتری در موتور ایجاد خواهد شد.
کار برد تزریق آب در موتور هایست که در آنها از سیستم پر خوران استفاده شده است، تزریق آب به طور غیر مستقیم هم چگالی هوا را بالا برده و هم قدرت موتور را افزایش میدهد

تزریق اب در موتور باعث افزایش راندمان حجمی  و ورود مقدار بیشتری هوا به داخل موتور می شود اما این کار هم باعث مقدار کمی الودگی و هم اسیب به موتور می شود اما این کار برای کسانی که دوست داران سرعت و شتاب هستند کاربرد دارد

گردآوری توسط: تحقیقستان

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ به این مقاله امتیاز بدید

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد امتیاز ها: 0

تا حالا امتیازی ثبت نشده است! برای این مقاله امتیاز ثبت کنید.

حسین شریفی

راه موفقیت، همیشه در حال ساخت است؛ موفقیت پیش رفتن است، نه به نقطه پایان رسیدن . ما در تحقیقستان تلاش میکنیم تا بهترین ها را برای شما به ارمغان آوریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا