کتاب بازی بی نهایت به روایت سایمون سینک
کتاب بازی بی نهایت به روایت سایمون سینک
شاید کمتر کسی در بین افراد موفق در حوزهی کسب و کار، به شما این دید را بدهد که به زندگی و کسب و کارتان به مانند یک بازی نگاه کنید.
سایمون سینک نویسنده کتاب بازی بی نهایت، در این کتاب، این موضوع را این طور مطرح میکند و میگوید: رمز موفقیت در کسب و کار و در زندگی این است که به آنها مانند یک بازی تمام نشدنی و نامحدود نگاه کنیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا خلاصهای از این کتاب فوق العاده را با یکدیگر بخوانیم.
با شنیدن کلمهی بی نهایت و نامحدود بودن چه احساسی به شما دست میدهد؟ آیا به نامحدود بودن کسب و کار خود فکر کردهاید و با تصور آن چه مفهومی برایتان تداعی میشود؟ سایمون سینک در کتاب بازی بی نهایت به این سوالها پاسخ داده و به آنها به چشم یک بازی نگاه میکند. یک بازی که در آن برد، باخت، شکست و موفقیت، بیمعنا و پوچ بوده و ادامه دار بودن یک چیز و نامحدود بودن آن، حال جهان را روز به روز بهتر میکند. نویسنده کتاب معتقد است در مسائل انسانی باید موضوع برد و باخت کنار گذاشته شود که این کار میتواند امنیت و همیاری بین انسانها را تحت تاثیر خود قرار دهد.
بازی بی نهایت و بازی محدود
همانطور که در زندگی روزمره مشاهده میکنید، دغدغه بسیاری از افراد این است که در زندگی موفق شوند. اما این سوال برای همه ما پیش میآید که آیا زندگی یا کسب و کار، یک بازی محدود محسوب میشود یا کاملاً نامحدود است؟ ابتدا باید به این سوال پاسخ داد؛ زیرا اگر زندگی یا کار، یک بازی بی نهایت باشد، دیگر موفقیت و شکست بیمعنا خواهد بود. در بازی محدود همه چیز مثل روز روشن است. به عنوان مثال شطرنج را در نظر بگیرید: قوانین، شرکت کنندهها، اهداف، آغاز و پایان کار مشخص است. دو نفر شروع به بازی میکنند و یک نفر میبرد و یک نفر میبازد و در نهایت هر کسی به دنبال کار خود میرود.
حالا کسب و کار خود را به عنوان یک بازی نامحدود یا بی نهایت در نظر بگیرید. هر روز یک چالش جدید به وجود میآید. چالش امروز را که حل کنید، فردا باز هم یک چالش دارید. در این بین موفقیت چه معنایی دارد؟ در بازی نامحدود، هدف شما صرفاً بهتر و قویتر شدن خواهد بود. در این بازی همه چیز در هالهای از ابهام است. بنابراین هدف این است که بمانیم و به بازی ادامه دهیم. سایمون سینک بر این باور است که تنها چیزی که باید برای یک فرد در کسب و کار اهمیت داشته باشد، این است که همیشه به بازی ادامه دهد و در این بازی به رشد مداوم و ماندگار، دست پیدا کند.
اصول اساسی برای ماندن در بازی بی نهایت
اگر قرار باشد با طرز فکر محدود، وارد یک بازی بی نهایت شوید، چه اتفاقی میافتد؟ فرض کنید که امروز در کسب و کار خود به یک چالش، برمیخورید و آن را حل میکنید. اگر طرز فکر شما محدود باشد، پس از مدتی خسته و درمانده میشوید و دیگر حوصلهای برای سر و کله زدن با چالشهای جدید را نخواهید داشت. بنابراین اگر میخواهید به رشد ماندگار و مداوم در بازی نامحدود دست پیدا کنید، باید چند اصل مهم و اساسی را همیشه مد نظر قرار دهید:
- باید یک هدف آرمانی برای خود تعریف کنید.
- باید گروههایی را تشکیل دهید که مبنا و اساس این گروهها، اعتماد باشد.
- رقبای ارزشمند خود را مد نظر قرار دهید و روی کارهای آنها مطالعه کنید.
- انعطافپذیری را یاد بگیرید؛ شاید بتوان انعطافپذیری را مهمترین اصل دانست.
- شجاعت لازم برای رهبری و پیش رفتن در مسیر بینهایت را در خود تقویت کنید.
این کتاب بر اساس اصولی که در بالا بیان شد، پیش برده میشود. وقتی به ابتدای کتاب و فهرست مطالب آن نگاه کنید، خواهید دید که عناوین موجود در واقع به همین مسائل و موضوعات میپردازند. هدف کتاب این است که خواننده، خود را از طرز فکر محدود خلاص و یک فکر اساسی به حال آینده خود در زندگی و کار بکند.
هدف آرمانی چیست؟
وقتی در بازی بی نهایت مفهوم پیروزی و شکست رنگ میبازد، هدف آرمانی چه کمکی میتواند به ما بکند؟ هدف آرمانی، نقش ستارهها را هنگام جهتیابی و پیدا کردن مسیر بازی دارد. این هدف به ما میگوید که قرار است در آینده به کجا برسیم و برای رسیدن به این هدف، باید چه فداکاریها و از خودگذشتگیها از خود نشان دهیم. فرض کنید که یک کارمند این کتاب را بخواند؛ در صورتی که وی بخواهد شغل خود را به خاطر مشکلات موجود در سازمان رها کند، پس از خواندن این بخش از کتاب به این نتیجه میرسد که شاید بد نباشد یک بار خودش را به چالش بکشد و با ترسیم یک هدف آرمانی برای خود، در سازمان بماند و تمام تلاش خود را به کار ببندد.
گروههای مبتنی بر اعتماد
در یک سازمان وقتی گروههای مبتنی بر اعتماد شکل بگیرد، دیگر زیرآبزنیها و سخنچینیها کنار میرود و همه به این باور میرسند که حرکت در مسیر هدف آرمانی، مهمترین مسئلهای است که باید تمرکز خودشان را روی آن بگذارند. در کتاب بازی بی نهایت، سایمون سینک خیلی روشن و شفاف بیان میکند که مدیر سازمان، نباید به فکر بهرهوری بیشتر و بیشتر کارکنان خود باشد. اگر قرار باشد وارد یک بازی نامحدود شویم، چنین طرز فکری، اعتماد بین سازمان و نیروها را از بین میبرد. وقتی گروههای مبتنی بر اعتماد و تعهد در سازمان ایجاد شود، افراد سعی میکنند خطاها و اشتباههای خودشان را اصلاح کنند و نکات جدیدتری را از همدیگر یاد بگیرند.
در چنین گروههایی چیزی پنهان نمیماند و همین موضوع، رشد و پیشرفت را برای آن گروهها رقم میزند. اگر فرهنگ سازمانی ضعیف باشد، رهبر فردی است که مسئول نتایج و عملکرد افراد گروه شناخته میشود و همین باعث میشود که رهبر گروه به صورت ناخودآگاه به گروه و سازمان ضربه بزند. این در حالی است که اگر فرهنگ سازمان قوی شد، رهبر بر روی همراه کردن افراد، تمرکز میکند و هر کس، مسئول نتایج خودش است.
مطالعه روی رقیب ارزشمند
وجود رقبای ارزشمند باعث میشود که آتش خلاقیت در وجود تمامی افراد سازمان، شعلهور شود. اگر یک سازمان به صورت محدود بازی کند، یک هدف کوچک یا بزرگ، پیش روی خود قرار میدهد و با تمام وجود برای رسیدن به آن تلاش میکند. این در حالی است که با این کار، خلاقیت کمرنگ و در نهایت خاموش میشود. اگر یک رقیب ارزشمند را مد نظر قرار دهیم و روی آن مطالعه کنیم، هم میتوانیم از پیشرفتهای آن رقیب، درس بگیریم و هم میتوانیم با به کار انداختن موتور خلاقیت خود، به راهکارهای بهتر و مناسبتری نسبت به راهکارهای رقیب دست پیدا کنیم.
انعطافپذیری و شجاعت رهبری
انعطافپذیری، دقیقاً همان چیزی است که میتواند تهدید را به فرصت تبدیل کند. به عنوان مثال میتوان به شرکتهای سوئیسی که اکنون در زمینه عطر و کالاهای لوکس فعالیت میکنند، اشاره کرد. برخی از این شرکتها بعد از حادثه 11 سپتامبر به مشکل برخوردند ولی به جای تعدیل نیرو و کاهش هزینهها، تلاش کردند که محصولاتی مانند عطر و ساعت به بازار عرضه کنند. این معنای دقیق انعطافپذیری است. مسئله مهم دیگر در بازیهای نامحدود مانند کسب و کار، شجاعت رهبری کردن است. اگر میخواهید یک رهبر بینظیر و کارآمد باشید، باید بتوانید شجاعت به خرج دهید و در تصمیمات خود، بیش از هر چیز، به مردم و افراد اهمیت بدهید. وقتی بازی نامحدود باشد، تعیین قواعد بازی با رهبر نیست. بنابراین رهبر باید شجاع باشد تا در این مسیر نامشخص، نحوه بازی را مشخص کند.
درسی که میتوانیم از کتاب بازی بی نهایت بگیریم
اگر کسب و کار یا زندگی را یک بازی بی نهایت در نظر بگیریم، برد و باخت بیمعناست و تنها باید به فکر بقا باشیم. فرض کنید در کسب و کار خود، قصد دارید محصول خاصی را به فروش برسانید. اگر بخواهید فکر کنید که فروش، یک بازی محدود است، تنها هدفتان این میشود که محصول را به مشتری بفروشید و از این طریق سودی کم یا زیاد به دست آورید. حال فرض کنید که بازی فروش، یک بازی نامحدود است. هدف شما این میشود که در بازی بمانید. لازمه ماندن در بازی، سود رسانی و خیرخواهی برای بقیه خواهد بود و همین باعث میشود که در عین سود رسانی به بقیه، فروشنده نیز از نتایج خیرخواهی خود بهرهمند شود.
کتاب بازی بی نهایت جدیدترین کتاب سایمون سینک است که دیدگاهی نوگرایانه نسبت به مسئله زندگی و کسب و کار ارائه میدهد. سایمون سینک در این کتاب میگوید، کسب و کار یک بازی محدود نیست که روزی شروع شود و روزی به پایان برسد. کسب و کار و زندگی، یک بازی نامحدود است که ما باید به فکر رشد مداوم و زنده نگه داشتن آن باشیم. رشد مداوم در واقع باعث خدمت بیشتر به مردم و در نهایت سودآوری بیشتر میشود. در صورتی که به خواندن این کتاب و مباحث آن علاقه دارید، خواندن کتاب «مدیران بزرگ به دنیا نمیآیند، ساخته میشوند» را به شما توصیه میکنیم.
بهترین ترجمه کتاب بازی بی نهایت
نشر نوین برای ترجمه کتاب « Infinite Game » یک ابتکار جالب به خرج داد. این انتشارات حق ترجمه این کتاب را از ناشر خارجی خریداری کرد تا همزمان با عرضه نسخه انگلیسی این کتاب در بازار جهانی، نسخه فارسی آن در ایران منتشر شود. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، ترجمه این کتاب توسط نشر نوین را فوقالعاده روان و دوستداشتنی ارزیابی میکنند. میتوانید این کتاب را به صورت آنلاین از سایت نشر نوین خریداری کنید. آیا تاکنون این کتاب را مطالعه کردهاید؟ نظرتان راجع به راهکارها و روشهای موجود در آن چیست؟ آیا کسب و کار خود را یک بازی نامحدود میبینید؟ لطفاً نظرات خود را با ما و کاربران همیار آکادمی در زیر همین پست در میان بگذارید.
گردآوری توسط: تحقیقستان