تعریف فرصت یابی
تعریف فرصت یابی
فرصت چیست ؟ فرصت برقراری شرایط خاصی است که در آن منفعت بالقوه ای وجود دارد. این امر با فراهم شدن عولمل بروز منفعت به طور ناقص رخ می دهد، به نحوی که کامل کردن این عوامل ” کارکرد استراتژی ” منافع مورد نظر فعلیت می یابد.
فرصت ها چگونه درک می شوند؟ درک فرصت از یک پدیده تحریک کننده ذهن آغاز می گردد. این پدیده خود می تواند ذهنی و یا به صورت عینی باشد. در واقع بسیاری از پدیده ها در بطن خود حاوی پیام هایی از فرصت هستند ولیکن ما از درک آن ناتوان هستیم. هر روز هزاران سیب از درخت می افتد . آن چه کمیاب است نگاه نیوتونی است. فرصت ها همواره و همه جا وجود دارند. چرا ما آن ها را درک نمی کنیم؟زیرا ذهن ما نسبت به آن ها حساس نیست. مادامی که فردی درصدد تغییر شغل نباشد، به آگهی کاریابی روزنامه ها توجهی نمی کند، اگر چه ممکن است برای وی نیز فرصت هایی وجود داشته باشد. هنگامی که قصد خرید خودرویی را نداشته باشید نیز در مطالعه روزنامه به صفحات فروش خودرو که یقیناً در آن هم فرصت هایی وجود دارد توجه نمی کنید.
اولین لازمه فرصت یابی حساسیت ذهن است. ” پاسخ ” از آن کسانی است که سوال دارند. ذهن بی سوال نمی تواند فرصت های پیرامون خود را درک کند. چگونه میتوان فضای ذهنی را نسبت به پدیده های فرصت ساز حساس کرد؟ چگونه نیوتون پیام نهفته در پدیده سقوط سیب را درک می کند و میلیون ها نفر دیگر از درک آن ناتوان هستند؟ واقعیت این است که ما در مورد چگونگی این امر چیز زیادی نمی دانیم ولی به نظر می رسد احساس امنیت، رضایت از وضع موجود و احساس پایداری ذهن را نسبت به عوامل تحریک کننده کور می کند و بر عکس، احساس تعارض ، نارضایتی از وضع موجود و طلب وضع مطلوب، ذهن را برای درک فرصت ها می گشاید. امروزه بسیاری از مشاوران ، اداره سازمان در در شرایط پایداری کامل را یک آفت می دانند و بر این باورند که سازمان ها در شرایط پایداری بحرانی بهتر عمل می کنند . آن ها برای دست یابی به این شرایط ترکیبی از عوامل پایدار کننده ( مدیران ) و عوامل ناپایدار کننده ( کارآفرینان ) را برای اداره سازمان توصیه می کنند. این امر در انتخاب مدیران ارشد سازمان (هیئت مدیره ) یافته مهمی محسوب می شود. تغییر مدیران عامل موفق دل بسته به کامیابی های گذشته نیز در همین راستا و به عنوان اقدامی برای ایجاد پتانسیل بین وضع موجود حتی موفق و وضعیت بهتر به شمار می آید.
علاوه بر حساسیت ذهنی، برای درک فرصت ها، انسان باید در معرض پدیده ها قرار داشته باشد. جغرافیای به روز پدیده ها در جهان یکسان نیست و استراتژیست برای درک فرصت های تحول ساز می بایست ذهن خود را در تعامل با پدیده های مرتبط با کسب و کار قرار دهد.حضور در محافل حرفه ای، حضور در نمایشگاه ها ، سمینار ها و سایر محیط های پدیده ساز توصیه می شود. استخراج فرصت از درون پدیده ها لازمه دیگر مرحله فرصت یابی است. برای این امر ذهن می بایست قابلیت تفسیر پدیده ها و کشف فرصت های نهفته در آن را دارا باشد و این امر مستلزم شناخت دقیق قواعد بازی است. بدون شناخت دقیق قواعد بازی نمی توان پدیده ها را به درستی تفسیر کرد و فرصت های آن را شناخت.
این مفاهیم به ما نشان می دهد که فرصت ها در پدیده ها نهفته اند و انسان می تواند با ملاحظه ” عامل تحریک ذهنی ” و تفسیر پدیده ها، پیام آن ها ” فرصت ها ” را دریابد. این مفاهیم سه توصیه مهم به همراه خود دارد.
- ذهن خود را نسبت به موضوعات حساس کنید. “سوال سازی ، پایداری بحرانی، نارضایتی از وضع موجود ، در جستجوی وضع بهتر”
- خود را در معرض پدیده ها قرار دهید. “حضور زیاد در محافل حرفه ای”
- ذهن خود را غنی کنید.” قواعد بازی”
هنگامی که فرصت درک شد و منافع آن در حدی بود که سازمان را در جهت دست یابی به آن انگیزه مند کند، گام بعدی آغاز خواهد شد.
گردآوری توسط: تحقیقستان