شیوههای جذب گردشگر
شیوههای جذب گردشگر
با توجه به اینکه صنعت گردشگری، بیش از پیش مورد توجه مردم و دولت قرار گرفته است، لازم است که با روشهایی که در ظاهر شاید ساده باشند ولی در عمل تاثیر مثبت زیادی دارند آشنا بشویم.
این روزها علاقه مردم به توریسم و گردشگری و دیدن مکانهای تازه هر روز بیشتر از گذشته میشود. این استقبال و توجه باعث شده صنعت توریسم به صنعتی پررونق و رقابتی در دنیا تبدیل شود. امروزه سایتها و شرکتهای بسیاری در این صنعت شروع به فعالیت کردهاند، بنابراین رقیبان زیادی در این کار خواهید داشت. اگر میخواهید در این صنعت باقی بمانید، باید مخاطبان زیادی را به خود جذب کنید. برای این کار بیش از هر چیز به استراتژی بازاریابی توریسم نیاز دارید تا به شما کمک کند کسبوکار خود را بهخوبی به دیگران معرفی کنید.
نکته ای که لازم است بدانیم این است که باید نوع جاذبههای گردشگری منطقه خود را بشناسیم. این جاذبه ها امروزه عمدتا به دسته های زیر تقسیم میشوند:
۱- تعدادی از توریست برای فعالیت های ماجراجویانه به بعضی از کشورها سفر میکنند. از جملهی فعالیتهای مطلوب این دسته از توریست ها میتوان به قایقرانی در رودخانه های آزاد، دوچرخه سواری، کوهنوردی و صخره نوردی اشاره کرد.
۲- تعدادی از گردشگران به علت مسائل پزشکی به گردشگری میپردازند. کشور ما با توجه به اینکه در عین مطلوبیت سطح پزشکی، قیمتهای پایین تری نیز نسبت به سایر کشورها دارد، مورد توجه قرار گرفته است.
۳- عده ای از توریستها برای چشیدن غذاهای محلی به گردشگری میپردازند. کشور ما پیش از این هم به دلیل این نوع جاذبه ها مورد توجه قرار گرفته است که میتوانیم مانور بیشتری روی آن دهیم.
۴- توریستهای زیادی نیز برای فعالیتهای ورزشی که مختص به اقلیم خاصی هستند نیز به مسافرت میپردازند. از فعالیتهای مورد پسند آنها میتوان به گلف، اسکی، فعالیت های دریایی و ورزش های زمستانی اشاره کرد.
۵- توریستهایی که به علت مسائل مذهبی از کشورهای مختلف دیدن میکنند.
۶- توریستهایی که برای خرید به کشورهای مختلف سفر میکنند. به عنوان مثال در کشور ما این توریستها بیشتر به علت قیمت کم کالاها به ما رجوع میکنند ولی بهتر است برای جذب بیشتر آنها، روی محصولات پرطرفدار مانند صنایع دستی، مانور بیشتری دهیم.
پس از اینکه مشخص شد که توانایی جذب چه نوع گردشگرانی وجود دارد، لازم است تا محل هایی را که توریستها را بیشتر جذب میکنند، با توجه به سلیقهی آنها دگرگون شود. این دگرگونی میتواند شامل تغییر در مراکز خرید آن منطقه و یا افزودن فعالیتهایی باشد که جذب گردشگر را بیش از پیش میکنند.
۱- همکاری تبلیغاتی با افراد محبوب در میان مردم
یکی از روشهای محبوب و البته مؤثر در بازاریابی، کار با افرادی است که در بین مردم نفوذ زیادی دارند. این افراد در فضای آنلاین، تعداد زیادی دنبالکننده دارند. بسیاری از این افراد بین دنبالکنندگان خود محبوب هستند و با مخاطبان زیادی تعامل برقرار میکنند. مخاطبان آنها محتوایی را که این افراد تولید میکنند دوست دارند؛ برای مثال میتوانید از کسی که در شبکههای اجتماعی محبوب هست بخواهید ویدئویی کوتاه از هتل شما به اشتراک بگذارد و در عوض چند شب اقامت در هتلتان و امکان استفاده از تمام وسایل رفاهی را به او پیشنهاد کنید.
۲- ارائه اطلاعات کامل دربارهی منطقهتان
گردشگران، عنصر حیاتی صنعت توریسم هستند. بنابراین بازاریابی توریسم باید بر خواستهها و نیازهای آنها متمرکز باشد. بیشتر آنها منطقهای را که به آنها معرفی میکنید بهخوبی محل زندگی خودشان نمیشناسند و بنابراین بهدنبال یک راهنمای سرگرمکننده، جذاب و در عین حال آموزنده هستند. راهنما باید طوری باشد که گردشگران بهراحتی بتوانند آن را بخوانند و درک کنند، پس بهتر است سطح مطالب را بر این اساس تنظیم کنید.
۳- ساخت ویدئوهایی جذاب دربارهی منطقهتان
ویدئوها در زمانی بسیار کوتاه حجم زیادی از اطلاعات را منتقل میکنند و روش بسیار مناسبی برای معرفی هستند. این ویدئو فقط باید مانند راهنمای اطلاعاتی منطقهی موردنظر عمل کند و بهطور خلاصه اطلاعاتی راجع به مقصد به مخاطبان ارائه دهد.
۴- چالشی ترتیب دهید که در افراد انگیزه و علاقه ایجاد کند
چالشها یکی از قویترین ابزارهای ایجاد انگیزه در مخاطب هستند. مردم دوست دارند در این چالشها شرکت کنند و نتایج آنها را در شبکههای ارتباطیشان با دیگران به اشتراک بگذارند. چالشی سرگرمکننده درست کنید که به کسبوکارتان ارتباط داشته باشد و از مشتریان فعلیتان بخواهید آن را در رسانههای اجتماعی نشر دهند؛ برای مثال، میتوانید از دنبالکنندگان صفحات فضای مجازیتان بخواهید تجربیات سفرشان به منطقهی شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. میتوانید از آنها بخواهید به مدت یک هفته، هر روز این کار را انجام دهند. برای مهیجتر شدن برنامه، یکی از آنها را بهعنوان برنده انتخاب کنید و یک سفر رایگان بهعنوان جایزه در نظر بگیرید.
۵- تمرکز بر مخاطبان هدف
یکی از مهمترین بخشهای هر طرح بازاریابی توریسم این است که بدانید دقیقا در حال ارائهی چه چیزی هستید. از آنجا که این صنعت بهشدت رقابتی است، اگر بر رویکرد خود تمرکز نکنید همهی تلاشهایتان از بین میرود؛ بهعنوان مثال اگر منطقه شما به خاطر موجسواری مشهور است، ابتدا خانوادههایی را هدف قرار دهید که به موجسواری علاقهمند باشند. هر چه بیشتر دربارهی انواع مشتریان خود اطلاعات داشته باشید، بهتر میتوانید مخاطبان هدف را تعیین کنید.
۶- برجستهتر کردن ویژگی منطقهتان
یکی از بهترین روشهای پیشی گرفتن از رقبا، برجستهسازی چیزهای جدید و هیجانانگیز در منطقهای است که به مخاطبان معرفی میکنید. دربارهی رویدادها و اتفاقات منحصربهفردی که در منطقهتان رخ میدهد اطلاعات بهروز در اختیار مخاطب قرار دهید. خود را به جای مخاطبان بگذارید. اگر برای اولین بار به جایی سفر میکردید، چه چیزهایی توجهتان را جلب میکرد یا برایتان هیجانانگیز بود؟ سعی کنید همان موارد را به مخاطبانتان معرفی کنید.
گردآوری توسط: تحقیقستان