معرفی جستجوگرها
معرفی جستجوگرها
در این بخش به معرفی معتبرترین جستجوگر های اینترنتی و چکیده ای از فعالیت و کاربرد آنها در فضای مجازی خواهیم پرداخت.
Alltheweb : یک موتورجستجوی خیلی بزرگ که اعتبار و عمومیت زیادی دارد. درسال ۲۰۰۲ ظاهراً یکی از مهمترین رقبای Google بشمار می رفت .
در یک بررسی صورت گرفته توسط Pandecta magazine ، که در چهارمین سه ماه سال ۲۰۰۲ انجام شده است ، تخمین زده شده است که alltheweb دومین و بزگترین پایگاه داده را دارد , همچنین در تست ارتباط نیز خوب کار میکند و بعد ازگوگل و wisenut در رتبه سوم است. اما در تست سرعت معمولا شکست میخورد.
Altavista : موتورجستجوی پیشگامی است که توسط overture درفوریه ۲۰۰۳ خریداری شده است.
Ask jeeves : یک موتورجستجوی نسبتاً عمومی است. ادعایش برای شهرت این است که به شما اجازه میدهد تا بجای استفاده تنها از کلمات کلیدی بتوانید درخواست خود را بصورت یک سئوالات متنی توضیحی واردکنید. Ask jeeves ازteoma ، overture و ODP نتایج جستجو را دریافت میکند.
Excite : یکی از موتورهای اصلی جستجو است.
Google : بزرگترین ، سریعترین و دقیقترین موتور جستجو است . گوگل با سیستم pagerank خودش مشهور است.
Hotbot : یک موتورجستجوی نسبتاً عمومی است ، اگرچه محبوبیت آن شدیدا با تسلط پیدا کردن گوگل کاهش یافته است. Hotbot یکبار گزارش شده است که بزرگترین پایگاه داده را در اختیار دارد. دریک بررسی صورت گرفته توسط pandecta magazine تخمین زده شده است که چهارمین پایگاه داده بزرگ را بعد ازگوگل ، alltheweb و wisenut دارد . hotbot به منظور رسیدن به سرعت از فن آوری محاسبه موازی بهره برداری میکند ( شبکه ایستگاه های کاری ). زمانی که شما قدرت محاسبه ترکیبی این مولفه های کوچکتر را اضافه میکنید، شما کارایی طبقانی ابرکامپیوتر را به دست می آورید.
Lycos : خود را به عنوان یک موتورجستجو مطرح کرده است و در اواخر دهه ۹۰ دارای رتبه بالایی از لحاظ محبوبیت بین کاربران اینترنتی بوده است.
Overture : بزرگترین و عمومی ترین موتورجستجوی PPC است , که قبلاً به عنوان GoTo شناخته شده است.
Teoma : یک موتورجستجوی نسبتاً جدید است . درمقایسه با oldiesمانند altavista :
Yahoo : یکی ازاولین و دوست داشتنی ترین دایرکتوریهای وب است. Yahoo درحال حاضر ( ۲۰۰۲ ) سایتی است که بیشترین بازدید کننده را در اینترنت دارد.
یکی از مهمترین عوامل موثر در موفقیت هر سایت تعداد بازدید کنندگان هر سایت است.
برای داشتن بازدید کننده بیشتر در هر سایت ما نیازمند به تدابیر ویژه هستیم که بتواند تعداد بیشتری بازدید کننده را جذب نماید .
یکی از روشهای مرسوم جهت دستیابی به سایت های مورد نیازاز سوی کاربران جستجو در موتورهای جستجو گر است. به همین دلیل شرکتها و سازمانهایی که وب سایتهای آنها در هر جستجو در رده های بالای نتایج جستجو قرار می گیرند در رقابت کسب بازدید کننده بیشتر موفق تر عمل می نمایند. بطور معمول سایتهایی که در نتایج جستجو در رده های بین ۱ تا ۱۰ قرار می گیرند شانس بالا تری جهت بازدید از سوی کاربران را خواهند داشت.
بدین منظور برای کسب رتبه های بهتر و برتر در نتایج جستجوی موتورهای جستجو گر هر سایت ناگزیر از معرفی خود به این موتورهای جستجو گر می باشد.
جهت معرفی به موتورهای جستجو گر باید با توجه به شیوه ها و متدهای عملکرد این گونه سایتها بایستی صفحات سایت با توجه به اصول جستجوی موتور های جستجو گر طراحی شده و استاندارد ها و قواعد ویژه در برنامه نویسی و طراحی سایتها لحاظ گردد.
موتور جستجوگر (Search Engine) یک بانک اطلاعاتی است که اطلاعات مختصری راجع به سایتها، تصاویر ، مطالب علم، آموزشی تفریحی دارد که با جستجو کردن موضوعی یا جستجوی لغات مورد نظر می توان به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کرد.
موتورهای جستجوگر برای بروز نمودن خود از روبات های نرم افزاری استفاده می کنند که آن روبات ها در صفحات مختلف وب سایت ها حر کت می کند و آنها در خود جای می دهد و سپس بطور هوشمندانه آنها را بر اساس فاکتورهای بسیار زیاد رتبه بندی می نماید.
بطور کلی جهت درج یک سایت در یک موتور جستجو نیاز به اطلاعاتی شامل:
یک جمله کوتاه جهت مشخص نمودن عنوان سایت یک جمله توصیفی پیرامون سایت مورد نظر تعدادی از کلمات موکد و اصلی موجود در سایت با عنوان کلمات کلیدی به این ترتیب می توان پس از انجام مراحل ثبت با جستجوی هر کدام از موارد مذکور (موضوع یا لغت) به سایت مورد نظر و سایتهای مشابه با آن دست یافت.
در حال حاضر سایتهای بسیار زیادی وجود دارند که بعنوان موتور جستجو فعالیت می کنند.
گردآوری توسط: تحقیقستان