شناخت پیچ و مهره و واشر
شناخت پیچ و مهره و واشر
تعریف پیچ : در واقع استوانه ای است که شیارهای مارپیچ آن را احاطه کرده است. طراحی شیار پیچ ها برای بریدن مواد نرم تر و سخت تر متفاوت است، شیارها اغلب به صورت مثلث، مربع، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شود.
برای شناخت پیچ ها وتعریف پیچ ها به ۴ مشخصه نیازمندیم :
الف ) قطر پیچ
ب) طول پیچ
ج ) نوع کله پیچ
د ) نوع دنده وگام پیچ فاصله قله دو نخ رزوه کنار هم.
ردهی مقاومتی پیچ:
ردهی مقاومتی در پیچها بر اساس استاندارد DINبا سه عدد ۸٫۸، ۱۰٫۹ و ۱۲٫۹تعریف شده است .
شایع ترین کاربرد پیچ برای نگه داری اشیا و قطعات به یکدیگر می باشند. بخش استوانه ای از قسمت انتها تا نوک پیچ را پای پیچ گویند که ممکن است کل یا بخشی از آن رزوه شده باشد. به فاصله میان هر شیار با شیار دیگر گام پیچ گفته می شود.
پیچ های قدرت که گاهی محرک های خطی یا پیچ های انتقال نیز نامیده می شوند، برای تبدیل حرکت دورانی مهره یا پیچ به حرکت خطی نسبتا آهسته در امتداد محور پیچ به کار می روند. هدف بسیاری از آن ها اخذ مزیت مکانیکی بیشتر است، مانند جک ها و پرس ها و هدف برخی حصول به جا به جایی دقیق حرکت محوری است.
جنس پیچ ها
جنس پیچ ها میتواند از فلز، چوب، پلاستیک باشد. پر مصرف ترین مواد در تولید این نوع اتصالات فولاد میباشد و نوع آن فولادهای کم کربن و کربن متوسط میباشد. ولی استفاده کردن از فولادهای با کربن بالا، فولاد زنگ نزن(استنلس استیل )(صنایع دریایی -صنایع غذایی -مکانهای مرطوب )، آلومینیوم (ظروف تفلون)، مس، برنج نیز معمول میباشد.
یکی از مهمترین نکاتی که در تولید این گونه اتصالات مانند پیچ ومهره و پرچ باید توجه داشت نوع و جنس مواد اولیه میباشد. جنس و نوع مواد اولیه نه تنها در کیفیت این نوع اتصالات تاثیر دارد در قیمت تمام شده آنها نیز تاثیر زیادی دارد. نوع مفتول فولادی که در تولید پیچ و پرچ و مهره ها استفاده میشود باید قابلیت و فرم پذیری سرد را داشته باشد( Cold heading quality (CHQ. این نوع فولادها معمولا از فولاد ساختمانی و معمولی گرانتر هستند و دلیل آن این میباشد که در فولاد های با قابلیت CHQ سعی میشود تا حبابهاب ریز هوا به حداقل برسد و سطح و مقطع مفتول به صورت یکنواخت تر و همگن تر باشد تا در هنگام تولید سطح قطعات تولیدی ترک نخورد وترک نداشته باشد.
فرآیند تولید پیچ
فرآیند تولید پیچ در واقع یک عملیات پرس کاری است که طی آن مفتول که ماده اولیه تولید پیچ است طی چند ضربه شکل نهایی را به خود میگیرد. این عملیات پرس کاری میتواند سرد یا گرم انجام شود که معمولاً برای تولیداتی تا قطر ۲۴میلی از پرس کاری سرد و برای بالاتر از آن پرس کاری گرم استفاده میشود.
عملیات فرم دهی مفتول توسط قالبهای مخصوص این کار انجام میشود. معمولاً بخشی از مفتول که درنهایت ساقه پیچ خواهد شد. توسط قالبهای ثابت یا ماتریسها شکل داده میشود و آن بخش از مفتول که کله پیچ خواهد شد توسط قالبهای متحرک یا پانچ و یا سینه شکل نهایی را به خود میگیرد.
برای اینکه مفتول مورد مصرف از نظر مشخصات مکانیکی نهایی یعنی پس از تبدیل شدن به پیچ و همچنین قابلیت فرمپذیری و کار سرد در حین تولید را داشته باشد باید دارای آنالیز مواد معین و مشخصات مکانیکی خاصی باشد که در این مورد به تفصیل توضیح داده خواهد شد.
عملیات فرم دهی روی مفتول باتوجه به شکل و ابعاد پیچ طی چند مرحله صورت میگیرد تا پیچ شکل نهایی مورد نظر را به خود بگیرد. باتوجه به این مطلب در انتخاب ماشین برای تولید پیچ چند مشخصه عمده مورد نظر است:
۱- تناژ ماشین
۲- تعداد قالب.
۱- همانطور که در بالا توضیح داده شد ماشینهای پیچ سازی در واقع پرسهای ضربهای از نوع افقی (خوابیده) هستند. این پرسها در واقع دارای کورس ثابت هستند و میزان تناژ ضربه آنها متفاوت است و بین حدود ۵ تا ۴۰۰ تن درحال تغییراست. از این رو تولید کننده براساس مشخصه تولید خود از نظر قطر پیچ ماشینی با تناژ مناسب را انتخاب میکند.
۲- از آنجا که عمل فرم دهی مفتول طی چند مرحله انجام میشود. تعداد مراحل کاری ماشین اهمیت خاص دارد ماشینهای پیچ زنی در انواع مختلف وجود دارند و آنها را براساس مراحل کاری کله زن دسته بندی میکنند مانند یک مرحله،دو مرحله، که در این مورد ذیلاً به توضیح آن میپردازیم.
ماشین آلات
ساده ترین نوع ماشین پیچ سازی نوع تک قالب است که دارای یک ماتریس و یک پانچ است که برای تولید پیچهای کاملاً ساده مانند پیچها و یا پرچهای سرگرد و یا حتی میخ مورد استفاده قرار میگیرند
ماشین در قالب سه ضرب
این ماشین دارای دو ماتریس و سه پانچه است روش کاری آن به این صورت است که بر روی یک ماتریس دو ضربه و بر روی ماتریس دیگر یک تک ضربه وارد میشود. این ماشین توانایی تولید انواع مختلف پیچها را از قبیل سرشش گوش، سرگرد، آلن و غیره را داراست و از نظراقتصادی نیز بسیار مناسب است البته لازم به ذکر است که در انواع پیشرفتهتر این ماشین این امکان وجود دارد که بر روی ماتریس اول دو ضربه و بر روی ماتریس اول دو ضربه و بر روی ماتریس وم یک ضربه زده میشود و یا اینکه با با تغییری روی ماشین یک ضربه روی ماتریس اول و دو ضربه روی ماتریس دوم زده میشود.
– سه قالب سه ضربه
این ماشین دارای سه ماتریس و سه پانچ است بدین معنی که هر ماتریس یک پانچ دارد این ماشینها از نر تناژ از ماشینهای قبلی قویتر هستند و برای تولید پیچهایی با قطر بالا استفاده میشود.
– چهار قالب چهار ضرب(چهار مرحلهای)
این ماشینها که به ماشینهای چهار مرحلهای معروفند دارای چهار ماتریس و چهار پانچ هستند و با توجه به تعداد قالب از قابلیتهای خوبی برخوردارند. تقریباً همه نوع پیچ را میتوان با این ماشینها تولیدکرد از این رو با درنظرگرفتن تعداد قالب دست طراحی برای طراحی برای طراحی خیلی باز است .
انواع پیچ ها از نظر کار برد :
پیچ ها در صنعت به دوصورت مورد استفاده قرار میگیرند:
الف: پیچ های محکم کننده :
این پیچ ها به منظور وصلکردن دو چند قطعه مختلف به یکدیگر به کار می روند که معمو لا فرم دندانه ی آنمثلثی (v) می باشد.
ب: پیچ انتقال حرکت :
این پیچ ها شامل انو اع پیچهاوحلزون هایی است که جهت انتقال حرکت یا تبدیل حرکت دورانی به حرکت مستقیم الخط ویاتغیر سرعت به کار می رود. فرم مقطع پیچ های انتقال حرکت اغلب ذوزنقه ای یا مربعهای می باشد. وازموارد استفاده ی آ نها هدایت سوپرت ماشین و میز صفحه تراش و فرز میباشد.
سیستم های پیچ :
پیچ ها را در دو سیستم استاندارد کرده اند :
۱- سیستم DIN= فرم صنعتی المان
۲- سیستم ISO= سازمان استاندارد بین المللی
روش واستاندارد DIN تا سال ۱۹۶۰ متداول بود وهماکنون سیستم ISO
جایگزین ان شده است . درسیستم DIN به دلیل اینکه سر دندانه هاتیز می باشد و باعث خراب شدن سریع پیچ ها میشود یکی از عیب های این سیستم می باشد.
جهت گردش دندانه های پیچ :
اگر جهت حرکت دندانه پیچ ها به طرف راست باشدپیچ راست گرد گفته می شود. برای شناخت ان کافی است به ان عمود نگاه کنیم درصنعتموارد استفاده پیچ های راست گرد بیشتر از چپ گرد است . پیچ های چپ گرد برایاتصال لوله هایی که برای گاز های قابل اشتعال مورد استفاده قرار می گیرد .
اتصالات بیچ شده به صورت اینکه چگونه بار اعمالی را انتقال می دهند دسته بندی می شوند .اگر بار به صورت موازی با محور پیچ ها وارد شود . اتصال با نام اتصال کششی شناخته می شود .
هنگامی که بار وارده بر اتصال به صورت عمود بر محور پیچ ها باشد اتصال به نام اتصال برشی نامیده می شود.
دراتصال برشی پیچ ها می توانند به صورت بین برشی بارها ی اعمالی را انتقال دهند یااینکه پیچ های سفت شده تا یک اتصال اصطکاکی را به وجود آورند.
حالت مرکب نیز می تواند وجود داشته باشد . که درآن بار به صورت حالت مرکبی از دو حالت انتقال پیدا کند. از لغزش در اتصالات اصطکاکی توسط نیروی فشاری بین اجزا جلوگیری می شود که این نیروی فشاری با کشش پیچ حاصل می شود . این نیروی اصطکاکی که باعث نگهداری اتصال می شود به چند عامل مهم بستگی دارد که در این میان نیروی پیچ بارپیچ و مقاومت لغزشی سطوح اعضای اتصال دو عامل مهمتر می باشند .
اتصال برشی به طور معمول در سازه های هوافضایی ،ساختمانی ، خطوط راه آهن و پل ها یافت می شوند.
شرح انواع مختلف پیچ ها:
در بیشتر واحدهای صنعتی از پیچ ها برای سوار کردن و اتصال قطعات روی یکدیگر و نیز تنظیم دستگاههای صنعتی و یا جهت انتقال حرکت استفاده می شود. در کمتر دستگاهی است که از پیچها استفاده نمیشود به همین دلیل است که اهمیت آنها در صنعت بسیار زیاد می باشد. مواردی که از پیچها استفاده می شود عبارتند از” ماشینهای ابزار، انواع گیره ها، وسائط نقلیه، ابزرار و ادوات جنگی ، کشتی ها، هواپیماها، ساختمانهای فلزی، میز و صندلی، ماشینهای چاپ و ریسندگی و بافندگی ، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، لوازم خانگی و …
نوع جنس پیچ و مهره ها:
در بیشتر مواقع نوع جنس پیچ و مهره بر حسب اعداد و حروف معتبر بین المللی بر روی گل پیچ حک می شود و برای پی بردن به نوع آلیاژ پیچ و مهره کافیست معنی اعداد و حروف درج شده بر روی آن را بدانید .
انواع رزوههای پیچ :
۱) مجموعه رزوه درشت
۲)مجموعه رزوه ریز
۳) مجموعه رزوه فوقالعاده ریز
۴) مجموعه هشت رزوهای
۵) مجموعه دوازده رزوهای
۶)مجموعه شانزده رزوهای
۷) رزوه امریکایی
۸) رزوه دندانه ارّهای
۹) رزوه چهارگوش
۱۰) رزوه پیچ حلزونی ۲۹ درجه.
پیچ های غیر خودکار یا ساده :
این نوع پیچ ها برای ثابت شدن نیاز به مهره دارند یاقطعه ای که مانند مهره باشد و بتواند کار مهره را انجام دهد. معروفترین پیچ از این نوع را میتوان انواع پیچ های شش گوش ذکر کرد همچنین پیچ هایی دیگر مثل پیچ اتاقی، پیچ جوشی، پیچ استوانه، پیچ آلن و … را می شود نام برد .
پیچ های عادی برای اتصال دادن قطعات در جایی که اتصال غیر دائمی موردنیاز باشد به کار می روند .
پیچ های خودکار :
پیچ های مخروطی معمولاً دارای دندانه های درشت می باشند وبرای اتصال قطعات نرم مانند چوب و پلاستیک بکار می روند.
پیچ های خودکار نوعی از پیچ هستند که برای ثابت شدن درقطعه مورد اتصال نیازی به مهره ندارند و درون کار فرو میروند و نوک آنها معمولامانند میخ تیز هست و حتی می توانند قطعه کار شده را سوراخ کنند مثل پیچ های سرمته ای،پیچ چوب ،…
سرپیچ ها از نظر ظاهری نیز با هم متفاوت می باشند. برخی پیچ ها دوسو، برخی چهارسو، برخی آلن خور، برخی آچارخور، برخی پنج پر و… می باشند .
پیچ های ساختمانی:
انواع پیچ، مهره، واشرهای فولادی با قابلیت کشش بالا دراستانداردهای Din6916/HV- Din6914/HV – Din6915/HV درگرید ۱۰/۹ جهت پیچ ها و گرید۱۰ برای مهره، مورد استفاده در ساختارهای فولادی، ساخت پل، انواع داربست و چوب بست چهارچورب های ساختمانی و بپج های مختلف مطابق استاندارد و گریدها :
ASTMA325/A325M
ASTMA490/A490M
پیچ های صنایع خودروسازی:
پیچ و مهره و واشرهای مخصوص صنایع خودروسازی که شامل انواع پیچ های خودکار و خاص می باشد
پیچ های صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع دریایی
ASTM A193 – A194 – L7 – B7 – B7M – L7M – 2H – A4_80( 316) – A2_70 (304)
مطابق استانداردها و گریدهای مختلف
شرح اجزاء مختلف پیچ و طریقه تراشیدن آنها:
قبل ازاینکه به تراش پیچ ها اقدام نمائیم لازم است که اجزاء مختلف آنرا بشناسیم برای این منظور بطور خلاصه بشرح هر یک بصورت زیر می پردازیم.
۱- قطر خارجی Mujor D – بزرگنرین قطر پیچ و یا مهره را قطر خارجی آن گویند که عبارت است از اندازه سر دندانه تا سر دندانه مقابل که آنرا با حرف OD نمایش می دهند.
۲- ارتفاع یا گودی دندانه Depth of T – ارتفاع دندانه عبارت است ازفاصله قائم میان سر دندانه تا ته دندانه پیچ که آنرا با علامت h مشخص می نمایند.
۳- قطر داخلی Minor D که کوچکترین قطر پیچ و یا مهره را قطر داخلی گویند که اندازه آن عبارت است از فاصله ته دندانه تا ته دندانه مقابل آن یا به عبارت دیگر برابر است با تفاضل قطر بزرگ دو برابر ارتفاع دندانه که با حرف I نشان میدهند.
۴- تعداد دندانه Nimber of T. – تعداد دندانه عبارت استاز تعداد دندانه در یک اینچ روی محیط در طول پیچ که برای تعیین آن خط کش یا کلیس را روی پیچ قرار داده و سپس دندانه های بین یک اینچ را میشماریم که معمولاًآنرا با حرف N نمایش میدهیم. علاوه بر آن میتوان با طرق مختلف دیگری آنرا اندازه گیری نمود که عبارت از استفاده از شابلن به این ترتیب که شابلن مورد نظر را رویدندانه ها قرار داده و در صورتیکه نوری از بین دندانه ها مشاهده نشد تعداد دندانه هائیکه روی شابلن نوشته شده است همان تعداد دندانه پیچ خواهد بود.
۵- گام یا تقسیم دندانه Pitch – فاصله نوک یک دنده تا دنده مجاور و یا فاصله یک نقطه از ته دنده تا نقطه مشابه از ته دنده دیگر را گام یا تقسیم دنده گویند که با علامت P مشخص میکنند.
۶- تارک یا پهنای سر دنده Crest – سر دندانه پیچ های یکنواخت ملی دارای سطح باریکی است که طرفین یک دندانه را بهم متصل میسازد با f علامت گذاری شده است.
۷- پهنای ته دندانه root – کف شیتر بین دو دندانه محور که طرفین آنها را بهم متصل میسازدپهنای ته دندانه گویند که با علامت C یا R نمایش میدهند.
۸- قطر متوسط (قطر میانه) پیچ Pitch D. – قطر میانه عبارت است از استوانه فرضی که دنده های پیچ را درمحلی قطع میکند که در آن قسمت هر دندانه مساوی پهنای شیار مجاور آنست و یا بعبارت دیگر عبارت است از تفاضل قطر بزرگ و ارتفاع دنده که با علامت DP و یا E نمایش داده میشود.
۹- گام محوری پیچ Lead – گام محوری پیچ عبارت است از فاصله ای که پیچ در داخل مهره یامهره روی پیچ در یک دور گردش این گام درست شبیه گام دندانه می باشد. گامهای محوریمتعددی را نشان میدهد. قسمت بالا یک نوع پیچ یک راهه که دارای یک گام میباشد معرفی مینماید.
تراش پیچها اصولاً دو روش درنظر گرفته شده که عبارتند از:
۱- پیچ تراشی با دور معکوس
۲- پیچ تراشی بکمک ساعت پیچ بری.
تراشیدن پیچ های داخلی (مهره ها):
پیچ های داخلی که همان مهره ها می باشند از نظر دندانه بستگی بنوع دندانه پیچ خارجی داردکه شرح انواع آنها قبلاً داده شده است اکنون میپردازیم بشرح تراشیدن پیچ های داخلی
برای اینکه مهره ای جهت پیچ مشخصی بسازیم لازم است که ابتدا آن را باندازه معینی با مته سوراخ نموده و یا با تراش آنرا داخلی تراشی نمائیم برای این منظور بایستی قطر مته یا اندازه داخلی مهره را محاسبه نموده سپس به همان اندازه با مته سوراخ و یا داخل تراشی نمائیم اصولا برای اینکه مهره ساخته شده روی پیچ بخوبی حرکت نماید باید میان قطر داخلی پیچ و قطر داخلی مهره فضای آزادی بنام لقی Clearance پیش بینی شود یعنی مهره را بامته ای که قطرش از قطر داخلی پیچ بزرگتر است سوراخ نمائیم درنتیجه مهره میتواندآزادانه بدون لقی روی پیچ حرکت کند و همچنین این عمل از شکستن قلاویز ضمن قلاویزکاری جلوگیری خواهند نمود.
مقدارفضای آزاد یعنی اضافه اندازه قطر داخلی سوراخ مهره از قطر داخلی پیچ بستگی به جنس مهره دارد و این مقدار برای فلزات معمولی مانند فولاد کم کربن و بسیاری ازآلیاژهای مس در حدود گودی دنده یعنی انتخاب میشود ولی برای فلزات سخت این مقدار فضای آزاد از هر طرف برابر درنظر گرفته شده است اگر قطر داخلی مهره را با T نشان دهیم میتوان اندازه قطر مته را از رابطه زیر بدست آورد.
سازه های پیچ و مهره:
امروزه استفاده از سازه های پیچ و مهره ای در صنعت به نحو چشمگیری افزایش یافته به طوری که این سازه ها در گذشته فقط شامل سوله های صنعتی و مجتمعهای پتروشیمی و سازه های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز می شد . هم اکنون کاربرد این سازه ها در ساختمانهای مسکونی ، اداری و تجاری که در شهرها نیز ساخته می شود با رشد چشمگیری روبرو بوده است . از مهمترین دلایل استفاده از سازه های پیچ و مهره ای در کشور های صنعتی عدم نیاز به جوشکاری زمان نصب سازه و در موقعیتهای سخت همچنین سرعت بیشتر اجرا در محل نصب نسبت به سازه های جوشی میباشد . همچنین اسکلتهایی که در محوطه پروژه های ساختمانی تولید می شوند بخاطر محدودیت در تامین برق مکفی و بکار گیری دستگاه های جوش مدرن ( با نرخ نفوذ بالا و استاندارد )، عدم وجود ابزار صنعتی سنگین ، تیم های مجرب ، رنگ آمیزی و زنگ زدایی صحیح و … نه تنها فاقد کیفیت هستند بلکه کاملاً دست و پاگیر و دارای پروسه ای زمان بر هستند که بلاشک منجر به ایجاد ترافیک در معا بر و تزاحم همسایگان می شود .
روش سنتی ساخت اسکلت در محل از لحاظ اتصال و برپایی نیز علاوه بر موارد ذکر شده هزینه بالایی از بابت جرثقیل دارد . با توجه به زلزله خیز بودن کشور ما و حوادث ناگواری که در سالهای گذشته خصوصاً در بم صورت گرفت رویکرد و نگرشی جدید به تولید صنعتی و استاندارد اسکلتهای ساختمانی پدید آمده است ، زیرا این نوع ساختمانها با طراحی خاص و اجرا بصورت صنعتی و مدرن ، مقاومت قابل ملاحظه ای در مقایسه با اسکلتهای سنتی دارند . نکته دیگر ، اقتصادی و پایین تر بودن هزینه تولید و نصب نسبت به روش سنتی معمول به صورت کلی است که در مواقع کمبود عرضه و افزایش قیمت تیرآهن درصدی قابل توجه میگردد . با توجه به گستره طراحی در تیر ورقها و سازه های پیش ساخته ، محاسبات فضا سازی و بارگذاری نیز با آزادی عمل بالایی صورت می گیرد .
مزایای ساخت اسکلت پیش ساخته پیچ و مهره ای نسبت به سایر اسکلت های اجراشده عبارتنداز :
سرعت اجرا :
سرعت اجرای سازه های با اتصالات پیچ و مهره ای نسبت به اتصالات جوشی بالاتر و کاملا قابل لمس می باشد و زمان ساخت سازه های پیچ و مهره ای کمتر از سازه های با اتصالات جوشی است و با توجه به مدت زمان بالای اجرای پروژه های کشورمان این نوع از سازه ها جهت کاهش زمان ساخت پیشنهاد می گردد .
سرعت نصب :
در این گونه از سازه ها بدلیل حذف کامل جوشکاری در محل نصب سازه ، فقط با جایگذاری قطعات و بستن تعدادی پیچ و مهره محدود می شود که این عامل باعث افزایش چشمگیر سرعت نصب می شود و خطاهای نصب به حداقل خود می رسد .
کیفیت ساخت :
کیفیت ساخت سازه با امکانات موجود در کارخانه و طبق نقشه های طراحی شده و تحت نظارت واحد کنترل کیفی قابل مقایسه با سازه های جوشی که در محل نصب سازه ساخته می شوند نمی باشد و دارای کیفیت بسیار بالایی می باشد .
پرت مصالح : معمولا دست محاسب در انتخاب مقاطع خاص مانندIPE بسته می باشد و مجبور است با اضافه کردن ورق و جوشکاری اضافی به مقطع مورد نظر خود برسد .حال آنکه در ساختمان پیچ و مهره ای امکان اجرا و تولید مقاطع سبک تر و با مقاومت بیشتر وجود دارد استفاده از ورق در ساخت مقاطع و پرت آهن آلات به حداقل می رسد .
ایمنی و پایداری سازه : چه به لحاظ تئوری و چه به لحاظ عملی ثابت شده است که ساختمان های پیچ و مهره ای به دلیل کیفیت بهتر، پایداری و مقاومت بیشتری در برابر زلزله و نیروهای جانبی دارند .
هزینه کمتر : اجرای ساختمان پیچ و مهره ای به لحاظ اقتصادی می تواند هزینه کمتری را به مالک تحمیل کند ولی این بدان معنی نیست که در دو سازه که کاملا مقاطع آن یکسان می باشد سازه پیچ و مهر ه ای کم هزینه تر باشد . ولی به دلیل باز بودن دست طراح در بهینه سازی و ساخت مقاطع با وزن کمتر، امکان کاهش وزن سازه توسط طراح به راحتی امکان پذیر است .
مقاومت در برابر آتش سوزی :
در دماهای بالا معمولا اتصالات پیچ و مهره ای مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارند و احتمال تخریب سازه بسیار کمتر از اتصالات جوشی است .
عدم نیاز به فضای کار : معمولا در شهر ها به دلیل عدم وجود موقعیت و مکان مناسب جهت ساخت ، اغلب پیمانکاران دچار زحمت فراوان شده که با استفاده از این نوع سازه ها ، قابلیت اجرا در شلوغ ترین و کم حجم ترین موقعیت ها را فراهم کرده است.
رواج جهانی :
در کلیه کشورهای آمریکایی و اروپایی تمامی سازه ها به صورت پیچ و مهره ای اجرا می شود مگر در سازه های بسیارکم اهمیت که اتصالات آن جوشی اجرا میشود که از دلایل مهم استفاده از این نوع سازه ها در این کشور ها ، عملکرد بهتر آن وتجربه بیشتر آن کشور ها در ساخت سازه های فولادی می باشد .
خوردگی سازه : در سازه های پیچ و مهره ای قبل از رنگ آمیزی ، قطعات داخل دستگاههای سندبلاست و وایربرس تحت نظر واحد کنترل کیفی زنگ زدایی می شوند که در سازه های جوشی این عملیات انجام نمی گردد و همچنین در سازه های جوشی بجای رنگ غنی شده با روی ، که در سازه های پیچ و مهره ای استفاده می شود ، ضد زنگ بکار می رود که این امر باعث خوردگی سریع سازه می شود
امکان استفاده در مدیریت حوادث : با توجه به امکان جابجایی این گونه سازه ها امکان جابجایی و نصب آن در مناطق بحران زده مانند سیل و زلزله امکان پذیر می باشد .
استاندارد پیچ شش گوش ( DIN )
Standard – 15237-555
Standard – 186
Standard – 188
Standard – 22424
Standard – 25195-555
Standard – 261
Standard – 316
Standard – 444
Standard – 464
Standard – 465
Standard – 478
Standard – 479
Standard – 480
Standard – 558 – iso 4018
Standard – 561
Standard – 564
Standard – 580
Standard – 601-555 iso 4016
Standard – 603-555
Standard – 604-555
Standard – 605-555
Standard – 607-555
Standard – 608-555
Standard – 609
Standard – 610
Standard – 653
Standard – 6914 iso 7412
Standard – 6921
Standard – 787
Standard – 792
Standard – 7968-555
Standard – 7969-555
Standard – 7990-555
Standard – 7992
Standard – 7999
Standard – 931 iso 4014
Standard – 933 iso 40-17
Standard – 960
Standard – 961
Standard – nmg 101
Standard – nmg 102
Standard – nmg 127
Standard – nmg 160.
استاندارد پیچ آلن ( DIN ):
Standard – 6912
Standard – 7604
Standard – 7984
Standard – 7991
Standard – 906
Standard – 907
Standard – 908
Standard – 909
Standard – 910
Standard – 911 iso 2936
Standard – 912
Standard – 913 iso 4026
Standard – 914 iso 4027
Standard – 915 iso 4028
Standard – 916 iso 4029
Standard – nmg 104 iso 7380
Standard – nmg 105 iso 7379
استاندارد پیچ خودکار ( DIN ):
Standard – 404
Standard – 7500
Standard – 7504
Standard – 7513 a
Standard – 7513 f
Standard – 7513 g
Standard – 7513b
Standard – 7516 a
Standard – 7516 d
Standard – 7516 e
Standard – 7971 iso 1481
Standard – 7972 iso 1482
Standard – 7973 iso 1483
Standard – 7976 iso 1479
Standard – 7981 iso 7049
Standard – 7982 iso 7050
Standard – 7983 iso 7051
Standard – 7985 iso 7045
Standard – 8243 iso 4154
Standard – 8245 iso 4155
Standard – 84 iso 1207
Standard – 85 iso 1580
Standard – 920
Standard – 921
Standard – 922
Standard – 923
Standard – 924
Standard – 925
Standard – 963 iso 2009
Standard – 964 iso 2010
Standard – 965 iso 7046
Standard – 966 iso 7047
Standard – nmg 215
Standard – nmg 221
Standard – nmg 225
Standard – nmg 231.
استاندارد مهره ( DIN ):
Standard – 1479
Standard – 1480
Standard – 1587
Standard – 16903 a
Standard – 16903 b
Standard – 1804
Standard – 1816
Standard – 22425
Standard – 2510
Standard – 315
Standard – 431 – a(1)
Standard – 439 iso 4035
Standard – 466 467
Standard – 546
Standard – 547
Standard – 548
Standard – 557 562
Standard – 582
Standard – 6330
Standard – 6631
Standard – 6915 iso 7414
Standard – 6923 iso 4161
Standard – 6924 iso 7040
Standard – 6925 iso 7042
Standard – 6926 iso 7043
Standard – 6927-iso 7044
Standard – 705
Standard – 7965
Standard – 7967
Standard – 798
Standard – 917
Standard – 928-928 c
Standard – 929
Standard – 934-fine threzd
Standard – 934
Standard – 935
Standard – 936 (old Type)(1)
Standard – 937(1)
Standard – 970 iso 4032
Standard – 971.1 – 971.2
Standard – 972 iso 4034
Standard – 979
Standard – 980.v(old norm) iso 7042
Standard – 981 iso 2982
Standard – 982 iso 7040
Standard – 985
Standard – 986
Standard – Din555
Standard – nmg 300
Standard – nmg 301 (unc)
Standard – nmg 306
Standard – nmg 308
Standard – nmg 309
Standard – nmg 310
Standard – nmg 311
Standard – nmg 313
Standard – nmg 316
Standard – nmg 319.
استاندارد استاد بولت ( DIN ):
Standard – 2509
Standard – 3570 a and b
Standard – 417 iso 7435
Standard – 427 iso 2342
Standard – 438 iso 7346
Standard – 525
Standard – 529 a
Standard – 529 b
Standard – 529 c
Standard – 529 d
Standard – 529 e
Standard – 529 f
Standard – 551 iso 4766
Standard – 553 iso 7434
Standard – 797
Standard – 835
Standard – 926
Standard – 927
Standard – 939
Standard – 940
Standard – 975
Standard – 976
Standard – nmg 115 -nmg 116
Standard – nmg 121
Standard – nmg 150.151
Standard – nmg 153
Standard – nmg 154.155
Standard – nmg 505 .nmg 506.
استاندارد واشر ( DIN ):
Standard – 125 a
Standard – 125 b iso 7090
Standard – 126
Standard – 127
Standard – 128
Standard – 137 a
Standard – 137 b
Standard – 2093
Standard – 30174 (l and S
Standard – 432
Standard – 433 iso 7092
Standard – 434
Standard – 435
Standard – 436
Standard – 440 r
Standard – 440 v
Standard – 462
Standard – 463
Standard – 471
Standard – 472
Standard – 6340
Standard – 6796
Standard – 6797 a
Standard – 6797 j
Standard – 6798 a
Standard – 6798 j
Standard – 6798 v
Standard – 6799
Standard – 6913
Standard – 6916 iso 7416
Standard – 6917
Standard – 6918
Standard – 7349
Standard – 74361
Standard – 7980
Standard – 7989
Standard – 7993
Standard – 9021 iso 7093
Standard – 93
Standard – 983
Standard – 984
Standard – 988
Standard – nmg 450
Standard – nmg 451
Standard – nmg 452
Standard – nmg 453
Standard – nmg 454
Standard – nmg 470
Standard – nmg 500.
منابع
ww.iscrew.ir
گردآوری توسط: تحقیقستان
عالی بود ممنون از سایت خوبتون