7 نکته انتخاب مدرسه خوب برای فرزند چیست؟
7 نکته انتخاب مدرسه خوب برای فرزند چیست؟
در انتخاب مدرسه برای فرزندمان باید چه معیارهایی در نظر بگیریم؟ یک مدرسه خوب در آینده دانش آموز تاثیر زیادی دارد و بسیار سرنوشت ساز است. مدرسه پژوهش محور میتواند استعداد و تواناییهای آنها را پرورش دهد و به جای آموزش تک بعدی، دانش آموزانی شاد، فرهیخته و توانمند بپروراند.
اما انتخاب مدرسه مناسب چالشهای مختص خودش را دارد، چرا یک انتخاب غلط تبعات فراوانی در جنبههای مختلف تحصیلی، عاطفی، روانی و اجتماعی برای فرزندمان به دنبال داشته باشد. از این رو انتخاب مدرسه مناسب و خوب از اهمیت زیادی برخوردار است. مهمتر از همه معیارها و نکاتی است که باید سنجید تا مناسبترین آن را بیابید و در انتخاب مدرسه برای فرزند خود موفق عمل کنیم.
1.کادر حرفهای و دلسوز
موفقیت تحصیلی و تلاش دانش آموز وابسته به عملکرد خوب و حرفهای کادر مدرسه اعم از مدیر و معلمها است. مدیر منظم و توانمند با برنامه ریزی هدفمند و صحیح، مسیر موفقیت دانش آموزان را هموار میکند و معلمان خبره و دلسوز علاوه بر آموزش ماندگار مطالب درسی، با آگاهی از چالشها و مسائل پیش روی دانشآموزان، راهنمایی دانا و با تجربه برای عبور از این مراحل و پیشرفت است.
مدارس پژوهش محور علاوه بر معلم، مربی پشتیبان نیز برای دانش آموزان در نظر میگیرند تا در قالب کلاس اضافه و تماس تلفنی مشکلات درسی دانش آموزان را برطرف نمایند. تمام این موارد موجب میشود در انتخاب مدرسه خوب، ارزیابی کادر و پرسنل آن حائز اهمیت باشد.
2.پرورش مهارت ارتباطی
از آنجا که اهمیت مهارتهای ارتباطی و بهویژه فن بیان بر کسی پوشیده، مدارس اقدام به برگزاری دوره مهارتهای ارتباطی برای دانش آموزان خود کردهاند، در مدارس پژوهش محور دورهای تحت عنوان آداب شایستگی و توسعه فردی را برای دانش آموزان خود برگزار میکنند که آموزشهای مهمی همچون مهارت فن بیان، آداب معاشرت، اعتماد به نفس و عزت نفس را در بردارد. شرکت در هر دورهای که بر مهارت و توانمندی فرزند شما بیافزاید، نوعی سرمایه گذاری مطمئن برای آینده اوست.
3.فعالیتهای آموزشی
برنامه علمی آموزشی و امکاناتی که در این منظور تهیه کرده است، در انتخاب مدرسه تعیین کننده است. مباحث کتابهای درسی در تمامی مدارس بهصورت تئوری تدریس میشود اما توجهی که به انجام فعالیتهای پژوهشی عملی در برنامه ریزی آموزشی مدرسه صورت گرفته در هر مدرسه متفاوت است، برای مثال در دبستان پژوهش محور گلدونه امکاناتی برای پژوهش و فعالیت عملی در زمینه شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی، گوهرشناسی، زیست محیطی نجوم، بایوتکنولوژی و رباتیک فراهم شده است.
4.کیف در مدرسه
کیف در مدرسه طرحی است که در برخی از مدارس در حال اجراست، انتخاب مدرسه ای که این طرح را اجرا میکند به والدینی که مشغلههای کاری یا شخصی بسیاری دارند، توصیه میشود. در طرح کیف در مدرسه، دانش آموزان پس از پایان کلاسهایشان، با کمک معلم تمام تکالیفی که برای جلسه بعدی برعهده دارند را انجام میدهند و رفع اشکال میکنند، دانش آموز پس از بازگشت از مدرسه تمام تکالیفش را انجام داده است و میتواند زمانش را برای ارتقای تواناییهای دیگری صرف کند و والدین نیز از بابت تکلیف و اشکالات درسی او دغدغهای ندارند.
5.برگزاری آزمون
برگزاری آزمون در مدرسه حتی در دبستان، دانش آموزان را با نحوه تست زنی آشنا میکند، با شرکت در آزمونهای ماهانه یا هفتگی علاوه بر این که میتوانند دانستههای خود را بسنجند و میزان یادگیری خود را نسبت به سایر دانش آموزان مدرسه، استان یا کشور محک بزنند، در ضمن به موفقیت آنها در کنکور کمک ویژه میکند، از این رو در انتخاب مدرسه خوب، مدارسی که آزمون برگزار میکنند نسبت به سایر مدرسهها اولویت دارند.
6.تعداد نفرات درکلاس
واضح است هر چه تعداد دانش آموزان در یک کلاس کمتر باشد، شرایط آموزشی بهتری برای دانش آموزان محیا میشود، معلم وقت بیشتری را برای آموزش دادن، نظارت بر یادگیری و رفع اشکال هر کدام از دانش آموزان در اختیار دارد و شیطنتها یا تعارضاتی که در کلاسهای شلوغ رخ میدهد در کلاسهای کم جمعیت وجود ندارد. مدارسی که کلاسهایشان VIP و کم جمعیت است انتخابهای ایدهآلی هستند.
7.آینده نگری مدرسه برای شغل دانش آموزان
یک مدرسه خوب در رویکرد آموزشیاش علاوه بر آموزش و پرورش، باید برنامههایی برای آینده شغلی دانش آموزان در نظر بگیرد، برای مثال برگزاری دورههای آماده سازی دانش آموزان برای ورود به فضای کسب و کار که توانمندی درآمدزایی و ورود به بازارکار در آینده را برای دانش آموزان آسان میکند، از جمله در طرح رزومه سازی که مجتمع آموزشی گلدونه اجرا کرده است، دانش آموزان به کسب افتخارات سوق داده میشوند و با آموزش نوشتن کتاب و مقالات علمی به ایجاد رزومه پربار برای آینده آنها کمک میکنند.